Kohti kielikarnevaaleja – tapahtuman tuottajien tunnelmia ennen ja jälkeen tapahtuman

Syksyllä 2016: ”Kielikarnevaalit. Järjestetään tapahtuma kieliluokkien oppilaille. Tapahtuma, jossa he voivat tutustus toisiinsa, toisiin kaupungin kieliluokkiin. Ja, oppia uutta. Niin, kielistä… ja uusia kieliä. Kyllä.

Mitkä luokat sitten osallistuisivat tapahtumaan? Kaikki. Kyllä kaikki. Onkohan se paljon? On, mutta kyllä sinne kaikki pitää saada. Joo. Kaikki. Ai alkuopetuksesta ysiluokkalaisiin asti. Joo, joo. Kaikki.”

Kielikarnevaalien suunnittelu ja rakentaminen lähti käyntiin syksyllä hankkeemme vastuuopettajakokouksissa. Tapahtumaa sivuttiin myös opettajien verkostoitumispäivässä, jossa kerättiin tapahtuman suunnittelutiimin osallistuvat yhteen.

Ensimmäisenä piti löytää päivä, joka sopisi mahdollisimman hyvin kaikille tapahtumaan osallistuville kouluille. Viikko 15 tuntui sopivan kaikille. Tilan etsiminen oli askelista ensimmäinen. Mihin mahtuu yli tuhat oppilasta? Urheilu- ja palloiluhallien varauskirjat olivat täynnä jo seuraavaan jouluun asti ja jäähalleissa jää. Suuri kieliseikkailu luistellen olisi ollut jo hiukan liikaa. Messukeskus voisi toimia. Olisi ainakin tilaa liikkua ja olla. Näinpä Kielikarnevaalin päiväksi määräytyi tiistai 11.4. kun toiveemme soviteltiin messukeskuksen kalenteriin.

Apua. Mitä nyt sitten? Kieliä, joukkueita ja toimintaa, mutta miten. Löytyisikö tapahtumaan toimijoita avuksia? Ja löytyihän niitä. Ensimmäiseksi olimme yhteydessä Seppoon ja Turun yliopiston kielten laitoksiin. Seppo tarjosi meille sähköisen pelialustan käyttöön karnevaalien ajaksi. Lisäksi saimme heiltä apua ja tukea pelien rakentamiseen, vastauksia ja ohjeita tekniikan suhteen sekä Henrietta Lehtosen avuksi karnevaalipäivänä. Pohjoismaisten kielten laitokselta puolestaan löytyi tehokaksikko Suvi ja Henrik, jotka ottivat yhdessä englannin opiskelija Liisin kanssa 1.-3. -luokkalaisten rastien suunnittelun ja toteutuksen koordinoitavaksi. Ilman heitä ja heidän rekrytoimiaan 30 muuta opiskelijaa olisimme todella olleet pulassa.

Seppo-pelien tehtäviä ja sisältöä alettiin työstää alkuvuodesta 2017. Ensin kerättiin opettajilta ideoita ja ehdotuksia tehtäviksi. Vähitellen yhteistyökumppaneiden lista kasvoi ja saimme lisättyä heidän tehtäviään ja pisteitään 4.-6.-luokkalaisten pelikenttiin. Pidimme maaliskuussa yhden kokopäiväisen suunnittelupäivän, jossa rakensimme pelin tarinaa ja kokosimme opettajien lähettämistä tehtäväideoista eri luokka-asteille sopivat radat. Pelin rakentamisesta ja toiminnasta voit lukea lisää täältä ja katsoa täältä.

Päivän sisältö valmistui vähitellen kaiken käytännön järjestelyjen kanssa käsi kädessä. 1200 oppilaan saamiseksi messukeskukseen, joka sijaitsee kauempana kuin kävelymatkan pääässä, tarvittiin 12 bussia ja useita exceleitä, sähköposteja ja puheluita ohjaamaan eri kouluista eri aikaan lähtevät luokat oikeisiin linja-autoihin. Tässäkin onnistuttiin, sillä 22 noutoa/hakua osuivat kohdilleen. Karnevaalien jälkeen pohtiessani järjestelyiden määrää ja monimutkaisuutta näkisin, että oppilaiden ruokailu tuntui aiheuttavan eniten pään vaivaa. Päädyimme siihen, että alakoululaisille tilattiin kouluista eväät mukaan ja yläkoululaisista osa söi koululla ja osa karnevaaleissa.

Karnevaalien lähestyessä päivät pitenivät ja tuntui, että jokainen hoidettu tehtävä aiheutti viisi uutta pikkutehtävää. Karnevaalien suunnittelutiimi oli kuitenkin rautaista sakkia. Hetkittäin toki usko oli koetuksella ja pohdittiin, mihin ihmeeseen on lupauduttu, mutta vuorotellen toisia tsempaten meillä oli huhtikuun alussa valmiina:

  • Päivän sisältö ja rakenne
    • ruokailut
    • peliajat
    • 1-3. -luokkalaisten ohjelma
    • ulkopuoliset toimijat ja heidän ohjeistaminen
    • yllätysesiintyjä
    • opettajien vastuutehtävät
  • Seppo
    • pelikentät tehtävineen
    • joukkuejaot
    • 9. luokan tuomareiden ohjeet ja ryhmät
  • bussikuljetukset aikatauluineen
  • tilojen käyttö ja messukeskuksen tekniikka
  • infojulisteet ja ohjevideot
  • kutsuvieraiden huomioiminen
  • lehdistötiedote
  • tapahtuman viestintä
  • turvallisuussuunnitelma
  • järjestyksenvalvojat
  • ensiapuhenkilökunta

Kouluissa valmistauduttiin myös koko alkuvuoden karnevaaleihin. Jokainen kielilinja suunnitteli ja kuvasi esittelyvideon linjastaan, infosi koteja, tilasi eväitä ja vastaili oppilaiden kasvavaan määrään kysymyksiä tapahtuman lähestyessä.

Viimeiset viilaukset ennen tiistain 11.4. H-hetkeä hoidettiin luonnollisesti viimeisinä iltoina. Messukeskus saatiin koristeltua, julisteet printattua, powerpointit tehtyä, tietokoneet asennettua, verkko testattua ja juontajat harjoitettua ja mikä tärkentä lippusiimat viritettyä kattoon. Kaikki oli siis vihdoin valmista.

karnevaalitunnelman kohottamiseksi ripustettiin messukeskukseen kilometrin verran lippusiimaa koristeineen – muutama metri meni siis teippiäkin.

Itse karnevaalipäivä sujuin upeasti. Oppilaat olivat innoissaan, tehtävät olivat sopivan haastavia, uusia kaverisuhteista solmittiin, kieliä opittiin ja Felix Znegerin esitys innostamina on kevään ajan kuultu beatboxaus harjoittelua koulun käytävillä. Kurkkaa Luostarivuoren 3D-luokan karnevaalitunnelmia täältä ja Tilda Hopian kirjoittama juttu karnevaaleista kuvineen.

Sanna ja Satu karnevaalien jälkeen
Ranskan instituutin pisteellä riitti pelaajia

 

Kielikarnevaalien järjestäminen oli paljon kaikkea. Paljon työtunteja, paljon asioiden selvittämistä, monen kysymyksen esittämistä, moneen kysymyseen vastaamista, epävarmuutta ja sen sietämistä. Mutta myös hauskaa, palkitsevaa, uuden oppimista, yhteistyötä, kannustamista, naurua, iloa ja intoa!

Kiitos oppilaat, opet, yhteistyökumppanit ja suunnittelutiimi.

Satu Koistinen, Turun Kielivirta